HISTORIK

IF Raketen bildades 19/2 1949. Föreningen startades av några skolpojkar från Lekaryd. Föreningen har egen klubblokal med tillhörande fotbollsplan. Lekevallen ligger strax utanför Alvesta på väg mot Lekaryd.

BOWLINGEN

1973, augusti

IF Raketen startade sin bowlingverksamhet i augusti 1973 i samband med att Alvesta bowlinghall invigdes.

I den första styrelsen ingick: Kent-Göran Eriksson, ordförande, Bruno Panzar, kassör och Kennert Ahnström, sekreterare.

Några andra som var med från starten var: Lasse "Mandel" Karlsson, Vilmar Ragnarsson, Sture Borgstrand, Åke och Gunnel Sahlström, Sven-Erik "Nenne" Jansson, Nore Löfgren, Ronny Karlsson m fl.

1974/1975, seriespelet startade

Efter att ha inhämtat nödvändiga kunskaper i bowlingspelet (framför allt poängräkningen) samt skaffat utrustning och tröjor så startade klubben seriespel med ett 8-mannalag i div. 5 säsongen 1974/75.

Övre raden från vänster: Agne Magnusson, Patrik Svensson, Lars Karlsson, Rolf Anzelius, Åke Sahlström och Bruno Pantzar
Nedre raden från vänster: Knud Hansen, Sture Borgstrand, Sune Svensson och Kent-Göran Eriksson

1983, svenskt juniorrekord

Det var en stor individuell framgång för Jan Karlsson som 1983 kvalade in till Junior-SM med ett svenskt juniorrekord över 4 serier på 848.

1994, 300-serie

1994-09-03 slog Tomas Johansson en 300-serie i säsongens första seriematch mot Järnringen. Det var för övrigt även klubbens första 300-serie, men förhoppningsvis inte den sista.

1999, premiär för hemsida

Februari 1999 var det premiär för IF Raketens hemsida. Hemsidan tillverkades av Britt Lessner som även uppdaterar sidorna regelbundet. Hemsidans adress är: www.raketen.artisan.se Artisan är ett IT-företag som sponsrar IF Raketen med gratis serverutrymme! (därav namnet i Raketens www-adress)

2001, ny version av hemsidan

September 2001 var det dags för en ny design på hemsidan. Adressen är samma som tidigare och ansvarig utgivare är Britt Lessner.

2002, banpoäng

Fr o m hösten 2002 gällde nya regler vid seriespel. Nu har förbundet beslutat att gå över till banpoäng, eu i div. 2 till och med div. 5.

2003, klubbrekord över 4 serier

2003-11-29 passerades den magiska 1000 poängsgränsen för 4 serie då Dick Jungenholt slog 1027 i bortamatch mot Skillingaryds BK.

2003, rekordslagning på årets KM

2003-05-09 på årets klubbmästerskap som spelades i Växjö bowlinghall noterade Anders Snygg den högsta slagningen som gjorts i ett KM, nämligen 1674. Lars-Göran "Hyvlen" Svensson från BK Reco som agerade sparring lyckades i sin 7:e serie göra sin första 300-serie.

2010, hemsidan flyttad

From juni 2010 finns vår hemsida hos IdrottOnline.

2011, klubbstugan såld

IF Raketens klubbstuga på Lekevallen är såld och flyttad till en köpare i Skåne.

2013, satsning på ungdomar

Under år 2013 görs en större satsning för att få fler ungdomar till bowlingen. En bowlingskola som vänder sig till ungdomar från 7 år och uppåt startas.

Inbjudan gick ut till alla skolor och det resulterade i att ett 20-tal ungdomar har träffats en gång i veckan för att "prova på" bowling.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång